Lidé se nehlásí o peníze po zemřelých. Pojišťovny mlčí

27.03.2012 08:43

 

 

Platil si váš zemřelý příbuzný životní pojištění a nikomu o tom neřekl? Banka se u vás s penězi, která vám náleží, sama hlásit nebude. Raději počká 10 let, až bude pojistný obnos promlčen.

O případech "zapomenutých pojištění" Lidovky.cz informoval Václav Bálek z pojišťovny Allianz. Ta totiž stále vede smlouvy životního pojištění klientů, kteří už nežijí, a to často i několik let.

Úředníci přitom o úmrtí svých klientů vědí. Například proto, že jiné pojištění stejného klienta – kupříkladu automobilu nebo nemovitosti - skončilo právě z důvodu úmrtí, což pojišťovně oznámili pozůstalí.

O plnění z životního pojištění těchto klientů se však nikdo nepřihlásil, zřejmě proto, že o jeho existenci vůbec nevěděli. Přitom tyto smlouvy končí promlčením už za 10 let.


Kdo všechno může inkasovat?"Allianz pojišťovna, stejně jako kterákoliv jiná, nemůže vyplatit pojistné plnění oprávněné osobě, pokud sama nepožádá o plnění. Často se stává, že pojišťovna nemá žádnou možnost, jak oslovit oprávněnou osobu, protože nemá žádnou, nebo velmi strohou identifikaci," řekl vedoucí právního úseku Allianz Drahomír Kubáň.

V pojistných smlouvách životního pojištění mohou být zaznamenány informace o "obmyšlených osobách" jako osobách oprávněných k pojistnému plnění v podstatě dvěma způsoby. Buď jsou určeny tyto osoby vztahem k pojištěnému (matka, otec, manželka, děti…) nebo je pojišťovně k dispozici příjmení, jméno a datum narození oprávněného – bez určení vztahu, bez adresy.

V další variantě není oprávněná osoba určena vůbec, nebo nenabude právo na pojistné plnění. V tom případě plnění náleží manželovi – manželce pojištěného, nebo pokud není, tak dětem pojištěného, poté dalším blízkým osobám a pokud ani ty nejsou, nabývají toto právo dědici pojištěného. "Podle strohých, nebo téměř žádných kontaktů je složité i tyto oprávněné osoby vypátrat - a často se tak pojišťovna staví do role skoro detektivní kanceláře," upozorňuje Bálek.

Praxe? Notáři se sami ptají

Praxe je spíš taková, že na existenci pojištění se v dědickém řízenídotazují notáři. Nejdůležitější ze všeho je, aby oprávněná osoba požádala o výplatu pojistného plnění respektive se o ně přihlásila vdědickém řízení. A ani po pár letech nemusí být pozdě, plnění jepromlčeno za 10 let.

"Ten, kdo životní pojištění uzavírá, nebo uzavřel, by měl o tomto kroku oprávněnou osobu informovat sám – a to ideálně hned po uzavření smlouvy, nebo alespoň ve chvíli, kdy se třeba dozví určitou nepříznivou zdravotní diagnózu, nebo v situacích, kdy hrozí nebezpečí úrazu, či dokonce smrti, například při provozování rizikových sportů," doplňuje Kubáň.

Diskrétnost nadevše

Pojišťovna paradoxně nemá povinnost o existenci pojistné smlouvy informovat pozůstalé, dědice ani notáře. Nemusí ani vyhledávat oprávněné osoby, kterým pojistné náleží.

"Pojišťovna vždy musí postupovat nanejvýš diskrétně v souladu s její povinností mlčenlivosti. Může se totiž stát a v praxi už takové případy byly zaznamenány, že pojišťovna informovala rodinného příslušníka o oprávněné osobě a ukázalo se, že šlo o osobu zcela mimo rodinu," doplňuje vedoucí právního úseku Allianz.

Plnění tak místo dětí pojištěného mělo připadnout mladé pečující sousedce a potomci pojištěného se nyní s touto pečovatelkou soudí. Přihodilo se i to, že pojišťovna zaslala informaci o pojištění opět na domácí adresu a oprávněnou osobou byla lázeňská pacientka z Poděbrad.

"Výjimkou nejsou ani případy, kdy prarodiče uzavírají smlouvu ve prospěch vnuků a chtějí její existenci zatajit před jejich rodiči. To je ovšem složité, neboť rodič je zákonným zástupcem dítěte," uzavírá Drahomír Kubáň. 

Článek převzat z lidovky.cz